SHL M17 Gazela – polski motocykl

zamienniki do turbosprężarek lexus promocje

W latach 1968-1970 produkowany był polski motocykl SHL M17 Gazela jako następca modelu SHL M11. Gazela była zupełnie nowym motocyklem. Wszystkie elementy były projektowane od nowa, a konstrukcja całkowicie nowego układu napędowego została podporządkowana stylistce motocykla. Jednoślad wyróżniał się dużą oryginalnością i nowoczesnością. Ponadto kształt przedniego reflektora, zbiornika paliwa i kanapy oraz budowa błotników sprawiały, że Gazela była postrzegana jako motocykl niezwykle dynamiczny. Poza tym w SHL M17 zastosowano zapłon bateryjny i 12-woltową instalację elektryczną, co było innowacją.

Nigdy wcześniej nie wprowadzono takiego rozwiązania do żadnego polskiego motocykla. Gazela nie wypadała gorzej w porównaniu z motocyklami produkowanymi na zachodzie. Silnik generował moc 10 KM, co pozwalało na rozpędzenie się maksymalnie do 105 km/h. W dwa lata wyprodukowano około 50 000 egzemplarzy, z czego 15 000 przeznaczono na eksport. Niestety motocykl nie był pozbawiony wad, a przy tym jego cena była dosyć wysoka. Dziś, gdy tylko wyjeżdża na polskie drogi, wzbudza uśmiech na twarzy przechodniów.