Opony zimowe a letnie – jakie są różnice?

24 mobile tyres fitting rushden

Zamiana opon wraz ze zmianą pór roku to cały czas nie jest oczywistość dla niektórych kierowców. Wiele osób nadal uważa, że to swego rodzaju mit, ale fakty są takie, że już sama budowa opon zimowych i letnich wykazuje sporo różnic. W związku z tym warto pamiętać o tym, aby ogumienie rzeczywiście zmieniać wraz z nadejściem nowej pory roku – na ciepłe miesiące zakładać opony letnie, a na te chłodniejsze stosować opony zimowe. Może to bowiem bardzo mocno wpłynąć nie tylko na komfort jazdy, ale też na nasze bezpieczeństwo na drodze – wszak ogumienie to bardzo ważny element każdego samochodu. Trzeba przede wszystkim wiedzieć czym różnią się opony letnie i zimowe oraz z czego tak w zasadzie te różnice między nimi wynikają. Już na pierwszy rzut oka widać, że chodzi przede wszystkim o bieżnik. Opony letnie mają dość gładką formę i nie posiadają zbyt wielu nacięć, a zamiast tego możemy zaobserwować na nich szerokie kanały, których zadaniem jest odprowadzenie wody. Same opony letnie mają przede wszystkim zapewnić nam dobrą przyczepność na rozgrzanym przez słońce asfalcie, ale też ochronić przed nadmierną ilością wody i często pojawiającymi się na drodze kałużami po burzach czy ulewnych deszczach.

Opony zimowe i letnie – czym się charakteryzują?

Opony letnie to gładki bieżnik, podczas gdy bieżnik opon zimowych to nieco bardziej skomplikowana sprawa. Spora ilość lamelek, czyli nacięć, ale też węższe kanały na odprowadzenie wody. W przypadku jazdy zimą bardzo ważne jest bowiem to, aby zyskać przyczepność w trudnych warunkach, czyli gdy spadnie śnieg, a na jezdni zrobi się „szklanka” albo błoto. Warto przy tym pamiętać, że prócz samego bieżnika sporą różnicą jest również skład mieszanki gumowej, z której to wykonane są opony – latem wykorzystują się twardszą mieszankę, a zimą zastosowanie ma ta bardziej miękka. Wszystko to jest spowodowane właśnie różnymi warunkami, jakie występują na drogach zimą i latem. W zasadzie najważniejsza jest tutaj temperatura – latem asfalt jest przecież niezwykle rozgrzany, dlatego też ogumienie musi być dobrze przygotowane do pracy. Z kolei zimą na drodze panują totalnie inne warunki – temperatura jest dużo mniejsza, a do tego na jezdni pojawiają się różne przeszkody w postaci na przykład śniegu. To chyba wystarczający powód, aby zdecydować się na wymianę opon – tym bardziej, że źle dopasowane do pory roku ogumienie może nie tylko szybciej się zużywać, ale też stanowić dla nas niebezpieczeństwo.